SEO förklarat

SEO är ett akronym för det engelska Search Engine Optimization. På svenska används även uttrycket sökmotoroptimering.

Målet med SEO handlar om att ligga i topp på Google på de sökord som är mest populära och relevanta för din webbplats. Då kan du få massor av besökare och kanske till och med tjäna stora pengar.

Man kan dela in SEO i två delar baserat på de två stora kriterierna som används för bedömning:

  1. Google analyserar din webbplats relevans och hur den är byggd och därför går SEO hand i hand med ämnen som webbdesign, webbutveckling, tillgänglighet, användarvänlighet och copywriting.
  2. Google analyserar hur många och vilka som länkar till dig och därför går SEO hand i hand med ämnen som viral marknadsföring, PR (public relation) och skapande av innehåll med hög kvalitet.

Tips!

Företaget TodaysWeb erbjuder riktigt grym länkbygge till svenska företag. Tjänsten är utvecklad av Jim Westergren och inkluderar även en ingående on-page rapport. Läs mer på Sökmotoroptimering.nu.

Besökare i första hand

En av grundreglerna inom SEO är att i första hand tänka på att göra något av värde för besökaren och i andra hand sökmotorer. Det kan vara lätt hänt att snöa in sig för mycket i tekniska detaljer.


Denna guide kommer att beröra alla ovan ämnen. Gå vidare till nästa faktablad HTML och CSS.

26 okt 2011

Denna artikel är skriven av
Senast redigerad: 3 okt 2013
Feedback uppskattas.