Geografisk inriktning för Google
För svenska sajter som vill synas bra på Google.se så är det viktigt att Google anser att sajten är svensk eftersom svenska sajter får en boost jämfört med utländska på svenska Google. Samma gäller givetvis för även andra språk och länder.
Detta görs av Google enligt följande prioritet:
1. Sajter med en svensk .se domän riktas automatiskt mot Sverige.
Detta är automatiskt och går heller inte att ändra på. Det betyder att du inte ska ha andra språk än svenska på en .se-domän.
2. Om en neutral toppdomän används så tittar Google på landsinriktningen i Verktyg för webbansvariga.
I Verktyg för webbansvariga gör följande:
- Från avsnittet Internationell inriktning väljer du fliken Land.
- Markera rutan Geografisk inriktning och välj landsinriktning.
Detta kan endast göras för neutrala toppdomäner. Dessa är:
.nu, .com, .net, .org, .eu, .info, .name, .me, .cc, .io, .as, + en del andra + alla nya toppdomäner som släpptes 2014-2015 (de med ett ord i slutet).
Det betyder allltså att .at, .pl och .be som Loopia säljer inte är till för svenska sajter och kan inte synas bra på Google.se. Inte heller .sv som är riktad mot El Salvador.
Du kan även göra denna inriktning för subdomäner och underkataloger på neutrala toppdomäner.
3. Om ovan inte är gjort gör Google en bedömning.
Google gör en bedöming baserat på följande signaler:
- IP-adress för servern där sajten är placerad. Använder du One.com som webbhotell blir detta Danmark. Kör du proxy genom CloudFlare så blir detta inte USA (Googlebot är från USA) utan Google använder då inte IP som signal eftersom alla IP från CloudFlare är speciellt listade hos Google (källa).
- Platsinformation på sajten. Oklart vad som exakt menas med detta men det näms av Google här.
- Inlänkar till sajten. Från vilka toppdomäner kommer inlänkarna?
- Relevant information från Google My Business.
- Språket på sajten. (nämns inte av Google men bör vara logiskt)
Rekommendationer
- Om du inte har .se så rikta i verktyg för webbansvariga. Det är alltid det bästa så att du inte förlitar dig på Googles gissningar.
- Om du av någon anledning inte vill lägga in domänen i verktyg för webbansvariga (du kanske inte vill visa alla domäner du äger till Google) så se till att använda ett svenskt IP och svenska inlänkar. Om du har en utländsk sajt men har ett svenskt IP du inte kan ändra så rekommenderar jag proxy genom CloudFlare.
- Om du har din svenska sajt på .se och vill översätta denna på engelska så registrera ett nytt domännamn för den engelska (förslagsvis .com).
Erfarenhet som SEO-konsult
Vanligaste misstagen som jag sett genom mina år som SEO-konsult:
- En engelsk version av en sajt läggs som en underkatalog på en svensk toppdomän. Exempelvis exempel.se/engelska.
- Folk köper domäner med toppdomänen riktad mot ett utländskt land och tror sedan de kan ranka i svenska Google. Till exempel sökord.at, sökord.pl osv.
- Att en sajts språkversioner är inte uppsatt korrekt med en bra geografisk inriktning. Det kanske sköts med GET-parametrar eller olika URLer på samma katalog vilket är felaktigt.