Sökordsanalys
Val av sökord
Det första man bör tänka på inom SEO är vilka ord, sökord, som man vill synas på. Dels primära ord för din startsida och dels ord för undersidor.
Börja med enklare ord för att sedan så småningom ta svårare
Ett bra tips är att börja till exempel med att optimera för webbdesign göteborg och när du lyckats med det kan du börja med att optimera för bara själva webbdesign.
Val av sökord för specifika typer av webbplatser:
- För en bred webbshop är det viktigt att satsa på de sökord som är namn på produkterna i sortimentet för att få ökad försäljning. Läs mer här och här.
- För en blogg eller nyhetssajt är det främst rubrikerna i de artiklar som du skriver.
- För en webbplats för ett företag är det givetvis viktigt att även synas för företagets namn.
Verktyg
Verktyg för att hjälpa dig med komma fram med ord:
- Google AdWords Keyword Planner för att få fram listor på liknande ord tagna från en hemsida eller ord som du anger. Du ser även estimerad sökvolym med siffror. Ange språk och land. Ange även "Match Type" som "Exact" för att få bättre siffror.
- Google Suggest: Börja skriv in olika ord i sökfältet och se vilka ord som Google rekommenderar och hur många sidor dessa ord har i Google.
- Google sets kan hjälpa dig att brainstorma fram nyckelord.
- Wikipedia article traffic statistics kan hjälpa dig att se hur många som söker på ett visst sökord genom att se hur många som besöker en viss artikel på Wikipedia. Till exempel som ordet sökmotoroptimering där Wikipedia idag ligger överst. Genom detta verktyg ser vi att artikeln hade runt 50 besökare per dag under april 2014 (ökning från 30 per dag januari 2009). Det är estimerat att runt 50% som söker klickar på första resultatet och att runt 80% av besökarna till Wikipedias artikel kom från sökmotorer.
- Google Trends - Jämför olika ord och se på vilka perioder de är populära.
Hur kan du se sökvolymen för ett sökord?
Du använder verktyget AdWords Keyword Planner från Google. Ange språk och land som svenska och Sverige om det är det som gäller. Ange även "Match Type" som "Exact" för att få bättre siffror. Tänk dock på att siffrorna inte stämmer helt men ger en rätt bra fingervisning.
Hur du kan se ett sökords konkurrens
Dessa punkter nedan kan ge en del information:
- Antal träffar i Google.
- Antal unika träffar i Google (lägg till
&start=990
i slutet av URLen efter en sökning och notera siffran efter "Resultat: ", exempel.)
- Antal sponsrade länkar (AdWords).
- Hur topp 10 ser ut: är det undersidor, är de optimerade (ord i titel, rubrik text osv), många som länkar till dem, är de från sidor med mycket domän-förtroende såsom myndigheter osv?
- Har första resultatet Sitelinks? Blir i så fall väldigt svårt att komma över denna.
- Testa: gör en undersida eller blogginlägg och se hur den placerar sig.
Tips!
Jim Westergren har utvecklat Domainstats, en grym tjänst inom SEO där du kan se inlänkar med mera.
Sökordseffektivitet (KEI)
Man kan göra uppskattningar och mätningar för att grovt se hur effektivt ett nyckelord är genom att se sökordets sökvolym i förhållande till dessa konkurrens.
Exempel för sökfraserna [webbyrå], [webbdesign] och [köpa hemsida]:
Sökvolym: Enligt Keyword Tool får vi fram att [webbyrå] har i snitt en sökvolym 5,400, [webbdesign] 4,400 och [köpa hemsida] 210.
Konkurrens: Enligt Google.se kan vi lätt se att [webbyrå] har 601 unika träffar, [webbdesign] har 804 och [köpa hemsida] 831.
Utan att undersöka resultaten ytterliggare kan vi göra en grov gissning på att [webbyrå] är det mest effektiva sökordet av de tre ovan.
Lägg dock inte för mycket tid på sökordseffektivitet eftersom uppskattningarna är så väldigt grova.
Böjningar, särskrivningar, felstavningar och synonymer
- Google känner ofta till singular och pluralböjningar av ord även om sökningar på dem ger en viss skillnad. Jämför [cykel] och [cyklar].
- Google känner till många särskrivningar och felstavningar och korrigerar med en "Menade du: ..." och visar ibland även två träffar överst på den rättstavade sökordet/frasen. Exempel är [cykel reparation], [bil tillbehör] och [biltillbehär].
- Det är många som söker på särskrivningar av sökord och det är heller inte alltid Google rättar resultaten med en "Menade du ...". Det man kan försöka göra är att få in i din rubrik eller titel till exempel "Tillbehör till din bil" för att på så sätt och med rätt grammatik särskriva ordet "biltillbehör".
- Synonymer ses som helt olika sökord och här gäller det att vara konsekvent i sin optimering. Jämför [köpa] och [handla].
- Ett tips på hur man skulle kunna lösa det om det var viktigt är att ha med en slags ruta längst ner på sina sidor där man på ett snyggt sätt uppger vanliga böjningar, särskrivningar, felstavningar, synonymer och sökord. Tänk dock på att detta kan se väldigt oseriöst ut.
- Man kan även med CSS manipulera ett ord så att det är särskrivet men ser ut som ihopskrivet. Exempel:
<span style="word-spacing: -1em;">hund valpar</span>
Vara konsekvent
Det är viktigt att när man är konsekvent när man optimerar för ett visst sökord.