SEO för splash- eller introsida

En splash- eller introsida är en speciellt utformad startsida för en webbplats byggd främst för att imponera. Ofta använder den sig av flash eller tung grafik och ofta med musik. När introduktionen är över tas man vidare till den riktiga webbplatsen.

Som tur är har dessa i stort sett helt försvunnit på senare år.

Tips!

Företaget TodaysWeb erbjuder riktigt grym länkbygge till svenska företag. Tjänsten är utvecklad av Jim Westergren och inkluderar även en ingående on-page rapport. Läs mer på Sökmotoroptimering.nu.

Vägledning för SEO för splash- eller introsida

1. Skippa splash- eller introsida helt och hållet.

Detta är det bästa rådet. Du kan alltid ha en länk från startsidan till "intro".

2. Optimera splash- eller introsidan

För att sidan ska kunna ranka bra och vara användarvänlig, följ dessa råd:

  1. Se till att det finns en ren stor HTML-länk som går till den riktiga sidan.
  2. Se till att det finns text på minst 300 ord nedanför din intro som beskriver och ger information om din sida.
  3. Se till att det finns rubriker, minst en h1 och en h2 med ord som är beskrivande.
  4. Inkludera rena HTML-länkar till viktiga sidor på webbplatsen som besökaren direkt kan gå till.
  5. Bygg sidan på ett sätt så att ovan punkter laddas och visas snabbare än innehållet som består av splash eller intro.

Mer läsning

Fråga / diskutera på SEO-forum.se

I sektionen Allmän SEO-info.

30 apr 2009

Denna artikel är skriven av
Senast redigerad: 3 okt 2013
Feedback uppskattas.