META-element (metataggar)

Det finns en mängd olika META-element. Jag tar upp de som handlar om SEO här. Det är viktigt att känna till att dessa har ingen eller väldigt minimal påverkan på rankning i sökmotorer.

META-description

Används för att ge en beskrivning till din sida. Denna beskrivning visas ganska ofta i sökresultaten och är därför viktig för att dra uppmärksamhet och klick. Har ingen påverkan på ranking. 1 Att hållas mellan 40 och 150 tecken 2. Viktigt att de är olika för alla sidor.

Finns det ingen META-description så visar Google utvalda bitar ur texten som matchar sökfrågan - vilket ibland kan vara bättre.

Ett exempel: <produktnamn> + <uppmaning till något> på <ditt varumärke>

Ett tips kan vara att testa med olika AdWords-annonser för att se vilken text som är bäst.


<meta name="description" content="Ett svenskt SEO/Sökmotoroptimeringsforum för proffs såväl som nya." />

Rekommendation: använd på startsidan och de viktiga sidorna eller på alla webbplatsens sidor.

META-keywords

Används för att beskriva vilka nyckelord din sida handlar om. Ingen alls påverkan i Google och förmodligen ingen eller väldigt liten påverkan i övriga sökmotorer (slutade att användas 1998). Kan användas som ett sätt att minnas vilka nyckelord man vill ranka på för just den sidan. Tänk dock på att det kan vara lätt för konkurrenter att se vilka ord man vill ranka på. Repetera inte ord och håll dig till ett fåtal ord, till exempel mindre än 7.


<meta name="keywords" content="SEO, sökmotoroptimering, länkbygge, google" />

Rekommendation: lägg inte tid på dessa, radera dem.

Tips!

Jim Westergren och vi andra på TodaysWeb erbjuder SEO, länkbygge, webbutveckling och AdWords. Läs mer om våra tjänster.

META-robots

Används främst för att styra hur sökmotorer indexerar och följer länkar. Om du redan vill att sökmotorerna ska indexera och följa länkarna på din webbplats så behöver du inte skriva något. Du kan använda flera attribut, separera i så fall med kommatecken.

Indexera inte, följ inga länkar:

<meta name="robots" content="noindex, nofollow">
Indexera inte, men följ länkar:

<meta name="robots" content="noindex">
Indexera, men följ inga länkar:

<meta name="robots" content="nofollow">
Förhindra cachning av din sida:

<meta name="robots" content="noarchive">
Visa inte beskrivning tagen från dmoz.org i sökresultaten:

<meta name="robots" content="NOODP">
Visa inte beskrivning tagen från Yahoos katalog i sökresultaten:

<meta name="robots" content="NOYDIR">

Rekommendation: använd om det finns behov för det. Använd attributet NOODP om du har fått en dålig beskrivning på dmoz.org.

Meta-googlebot

Fungerar på samma sätt som META-robots, fast gäller här endast för sökmotorn Google. Samma värden som nämnts tidigare i META-robots kan användas här med och det finns även några specifika endast för sökmotorn Google:

Förhindra att Google visar textstycken från din sida i sökresultat:

<meta name="googlebot" content="nosnippet">
Förhindra att Google översätter din sida:

<meta name="google" content="notranslate">

Rekommendation: används vid behov, vanligtvis inte.

META-revisit-after

Har dokumenterats att vara en myt. Det finns absolut ingen användning av detta märke.

Myten är att detta skulle vara ett användbart meta-märke som bestämmer hur ofta sökmotorn återkommer för att återindexera din sida. Det finns inga källor från varken W3C eller de stora sökmotorerna angående detta märke. Det har dokumenterats 3 att detta märke uppfanns och stödjes av en liten lokal sökmotor för British Columbia för många år sedan. Detta märke har sedan spridits som en myt - speciellt av sajter som hjälper en att generera meta-märken. Inga andra sökmotorer förutom möjligen katalogen Netinsert stödjer detta märke.

Rekommendation: undvik detta meta-attribut

META-title

Inte att förvirras med title-elementet.

Liksom elementet title finns det även ett ovanligt meta-attribut med samma namn. Den semantiska betydelsen av denna är förmodligen helt obefintlig. Attributet tas varken upp av W3C eller Google.

Rekommendation: undvik detta meta-attribut

META-element baserat på DC Dublin Core

Dublin Core Metadata Initiative (DCMI) är en öppen organisation som utvecklar standarder för meta-data som används i diverse olika projekt. Några exempel på meta-attribut är: meta name="DC.description" och meta name="DC.title".

Ingen av de stora sökmotorerna stödjer Dublin Core meta-märken och de har inget värde i SEO.

Rekommendation: undvik dessa meta-attribut

Open Graph (og:type, og:site_name, og:locale osv)

De som börjar med og:  är till för Open Graph vilket främst Facebook använder. Om du bara har en vanlig sajt utan speciella objekt så kan du skippa dessa. Men om du vill använda Open Graph så vänligen studera protokollet där all info finns.

Title-elementet

Det mycket viktiga elementet title är inget META-element. Se sidan om title-elementet för full information om denna.

Rel canonical

Vänligen se faktabladet om rel canonical.

Övriga

Föjande har ingen påverkan på SEO utan är endast för information som inte avläses av i stort sett någon:


<meta name="author" content="info">
<meta name="copyright" content="info">

Mer läsning / källor

  1. While accurate meta descriptions can improve clickthrough, they won't impact your ranking within search results. - Googles hjälpsida, senast uppdaterad 7 jan 2009 (källa)
  2. Den kan vara längre men Google visar inte fler tecken i sökresulaten. [...] and we show the first ~150 of those characters in the snippet. - Susan Moskwa på Google, 5 okt 2007 (källa). Mycket tyder även på att beskrivningar under 40 tecken ignoreras av Google.
  3. För mer information om och dokumentation om detta så de två sidorna här och här.

Fråga / diskutera på SEO-forum.se

I sektionen Allmän SEO-information.

31 jan 2015

Denna artikel är skriven av
Senast redigerad: 1 feb 2015
Feedback uppskattas.