Geografisk inriktning för Google

För svenska sajter som vill synas bra på Google.se så är det viktigt att Google anser att sajten är svensk eftersom svenska sajter får en boost jämfört med utländska på svenska Google. Samma gäller givetvis för även andra språk och länder.

Detta görs av Google enligt följande prioritet:

1. Sajter med en svensk .se domän riktas automatiskt mot Sverige.

Detta är automatiskt och går heller inte att ändra på. Det betyder att du inte ska ha andra språk än svenska på en .se-domän.

2. Om en neutral toppdomän används så tittar Google på landsinriktningen i Verktyg för webbansvariga.

Verktyg för webbansvariga gör följande:

Detta kan endast göras för neutrala toppdomäner. Dessa är:

.nu, .com, .net, .org, .eu, .info, .name, .me, .cc, .io, .as, + en del andra + alla nya toppdomäner som släpptes 2014-2015 (de med ett ord i slutet).

Det betyder allltså att .at, .pl och .be som Loopia säljer inte är till för svenska sajter och kan inte synas bra på Google.se. Inte heller .sv som är riktad mot El Salvador.

Du kan även göra denna inriktning för subdomäner och underkataloger på neutrala toppdomäner.

3. Om ovan inte är gjort gör Google en bedömning.

Google gör en bedöming baserat på följande signaler:

Rekommendationer

Erfarenhet som SEO-konsult

Vanligaste misstagen som jag sett genom mina år som SEO-konsult:

31 jan 2015

Denna artikel är skriven av
Senast redigerad: 31 jan 2015
Feedback uppskattas.