Domänen

Din domän är en mycket viktig del i SEO.

Generella tips på en bra domän för användare (ej SEO)

Domänens betydelse för SEO

Konkreta råd

Tips!

Jim Westergren och vi andra på TodaysWeb erbjuder SEO, länkbygge, webbutveckling och AdWords. Läs mer om våra tjänster.

Toppdomänens påverkan

Många inklusive mig tror att en .se-domän rankar något bättre på Google.se än till exempel en .com-domän. Att använda till exempel .biz för en svensk sajt kan vara en negativ signal till Google.

Det är av absolut viktig är att om man ska vända sig mot den svenska marknaden att man inte använder en toppdomän som är geografisk bunden till ett annat land (.dk, .fi osv).

Om man inte har .se så ska man se till att sajten är geografiskt inriktad mot Sverige. Läs mer om detta på Geografisk inriktning för Google.

Hundratals nya toppdomäner

Just nu, (2014), så håller det på att rullas ut hundratals nya toppdomäner. Mina rekommendationer enligt ovan är dock samma tills dess att jag observerat annorlunda.

Tips för användning av bindestreck

Ofta lämpar sig domännamn utan bindestreck sig bättre för domäner men det finns undantag. Ett exempel är domänen till denna guide som är seo-guide.se. I detta fall dels eftersom SEO-guide är namnet på korrekt skriven svenska och dels för att den passar bra tillsammans med de andra SEO-forum.se, SEO-proffs.se och SEO-konsult.se.

Fler än 1 bindestreck uppfattas som spammigt både av användare och Google.

Flera domäner till samma sajt

Antingen använder du dig av 301 redirect för att omdirigera personer från sekundära domännamn till det primära eller sätter du upp en satellitsajt på den sekundära domänen som marknadsför den primära domänen.

Subdomäner

En subdomän är en slags extra underdomän kopplat till ditt domännamn. DN.se har till exempel mobil.dn.se, webbtv.dn.se och blogg.dn.se.

I regel ska subdomäner undvikas om det inte finns specifika skäl för det. Detta eftersom subdomäner inte ärver kraft från domänen i lika stor grad som en underkatalog. Det är bättre att samla all kraft på en och samma domän istället för att dela upp det.

Google ser subdomäner som separata domäner (nästan). Det är alltså mycket bättre att lägga en blogg på www.exempel.se/blogg/ än blogg.exempel.se.

En etablerad sajt flyttade under 2014 sin blogg från underkatalog till subdomän och även då korrekt 301 redirect fanns på plats för alla URLer så tappade bloggen i stort sett all rank i Google, läs om detta case här.

Om du gör en subdomän ska det finnas så pass mycket innehåll att den är som en egen webbplats och innehållet bör skilja mycket jämfört med huvuddomänen. Olika subdomäner för olika språk på en toppdomän som inte är .se är ett bra exempel.

Underkataloger är enklare att administrera jämfört med subdomäner - dock kan en subdomän peka mot ett annat IP och en annan server.

Det är möjligt att lägga subdomäner som underkataloger även om subdomänerna pekar mot helt olika servrar genom att använda en reverse proxy i Apache, Nginx eller IIS. En del info finns här, vänligen sök på Google för mer info.

Domäner med åäö (IDN-domäner)

IDN-domäner är domäner som använder sig av åäö, till exempel domän.se. Konverterar man denna med ACE-kod så blir det istället xn--domn-noa.se - vilket är den tekniskt verkliga domänen.

Webbläsare idag har inga problem med IDN-domäner men jag rekommenderar att man undviker det för stora officiella sajter. Allt fungerar inte perfekt ännu, till exempel e-post.

Google klarar av att spindla och indexera IDN-domäner alldeles utmärkt. De visas även korrekt i sökresultaten och Google fetstilar adressraden vilket ser snyggt ut. Här är ett exempel:

IDN-domän i Googles sökresultat

Tips för användning av IDN-domäner


Mer läsning

Fråga / diskutera på SEO-forum.se

I sektionen Domänen.

31 jan 2015

Denna artikel är skriven av
Senast redigerad: 1 feb 2015
Feedback uppskattas.