Rel="canonical"

Sedan februari 2009 finns det en ny kod där man anger vilken URL som är den kanoniska URLen - alltså originalet. Syftet är att lösa problem med duplicate content och förbättra indexering.

Så här ser den ut och ska placeras inom head på den sida som är duplikat (eller båda):


<link rel="canonical" href="http://exempel.se/original-url.html">

URLen bör vara absolut och inte relativ.

Baserat på min erfarenhet som SEO-konsult så rekommenderar jag att alltid använda rel="canonical" på rätt sätt för alla sidor på alla sajter i alla sammanhang. Även om din sajt är perfekt så lägger tredjepartstjänster ibland på GET-parametrar som kan ställa till det vilket rel="canonical" löser. Google lägger till exempel ibland på ?utm_source=... och Facebook lägger ibland på ?fb_xd_fragment=... osv.

Rel="canonical" stöds av inte bara av alla sökmotorer utan även av open graph (ersätter då og:url) som till exempel Facebook och vissa andra tjänster använder.

Tips!

Jim Westergren och vi andra på TodaysWeb erbjuder SEO, länkbygge, webbutveckling och AdWords. Läs mer om våra tjänster.

Skillnaden mellan 301 redirect och rel="canonical"

Rel="canonical" ska hanteras av sökmotorerna på samma sätt som en 301 redirect (länkkraft, ankartext osv förs över) men det finns en del skillnader:

Tips på hur du ska använda rel="canonical"

Rel="canonical" med olika CMS

Erfarenhet som SEO-konsult

De främsta felen jag observerat genom mina år som SEO-konsult:

Rel="canonical" för filer som inte skickas som HTML

Använd Link rel="canonical" HTTP Headern på följande sätt:

Link: <http://exempel.se/white-paper.pdf>; rel="canonical"

Mer läsning / källor

Fråga / diskutera på SEO-forum.se

I denna tråden eller som en ny tråd i sektionen Övrigt inom SEO.

8 okt 2013

Denna artikel är skriven av
Senast redigerad: 8 okt 2013
Feedback uppskattas.