Rel="nofollow"

Vad är rel="nofollow"?

Nofollow är ett inofficiellt länkrelationationsvärde. Det används på länkar som man inte vill att sökmotorer ska ge något värde till. 1 Detta värde är viktigt eftersom sökmotorer använder sig av länkar i ett slags röstsystem för att bestämma rankning i sökresultat. Både Google, Yahoo och Bing respekterar detta värde även om de tolkar det lite olika eftersom vissa ändå följer länken (spindlar) men räknar inte in länken som ett röst. Värdet skapades av Google i januari 2005.

Exempel för en intern länk:

<a href="sidan2.html" rel="nofollow">en länk till sidan 2</a>
Exempel för en extern länk med två attribut:

<a href="http://www.domän.se/ordlista.html" rel="glossary nofollow">ordlista</a>

(för flera attribut separera med mellanrum enligt andra exemplet ovan)

Tips!

Jim Westergren och vi andra på TodaysWeb erbjuder SEO, länkbygge, webbutveckling och AdWords. Läs mer om våra tjänster.

Användningsområden och varför

Användning av nofollow för att kontrollera det interna flödet av din länkkraft

En tidigare metod inom SEO gick ut på att använda nofollow på länkar som ledde till sidor som inte var viktiga att inkluderas i Google och på så sätt ge mer procentuell kraft till dina interna länkar som inte hade nofollow.

Denna SEO-metod fungerar inte längre eftersom Google har ändrat sitt sätt att hantera nofollow. Nu räknas även de länkar som har nofollow in i uppdelningen även om de inte får någon del av kraften. 2

Verktyg där du ser länkar med rel="nofollow" i din webbläsare när du surfar

Varning för överanvändning

Det är inte någon bra idé att använda sig av nofollow på samtliga externa länkar på sin webbplats. Länkar är grundstommen för internet och det gynnar dig att länka ut till andra.


Länkar som inte har nofollow kallas ibland av SEO-folk som dofollow-länkar. "Please follow"-länkar är ett skämtsamt uttryck för länkar utan nofollow man vill att Google ska följa men som man tror Google ignorerar.


Mer läsning / källor

  1. In Google, nofollow links don’t pass PageRank and don’t pass anchortext - Matt Cutts på Google, 15 juni 2009 (källa)
  2. För mer information om detta läs artikeln PageRank sculpting av Matt Cutts som jobbar på Google.

Fråga / diskutera på SEO-forum.se

I denna tråden eller som en ny tråd i sektionen Allmän SEO-info.

17 jun 2009

Denna artikel är skriven av
Senast redigerad: 3 okt 2013
Feedback uppskattas.